پیوندها

مدیرکل زندانهای استان قزوین بر لزوم بکار گیری مدیریت دانش در ارتقاء نظام زندانبانی تأکیدکرد و آنرا در برنامه های تأمینی وتربیتی زندانها اثربخش دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضافراست طلب ظهر شنبه در جمع مدیران ومسؤلین زندان مرکزی به نقش مدیریت دانش در زندانها اشاره کرد واظهارداشت: بکارگیری دانش وتخصص کارکنان در مواقع برنامه ریزی و تصمیم گیری،   به عنوان منبعی موثرتلقی می گردد. باید به نحو مطلوب و شایسته در این زمینه سرمایه گذاری نمود تا سبب افزایش اثربخشی برنامه ها وفعالیتها در زندان شود.

وی بابیان اینکه دانش به عنوان منبعی برای ارتقای سازمانها ضروری و حیاتی است افزود: شرط موفقیت هر سازمانی، دامنه گسترده ای از ایده‌ها، نوآوری‌های راهبردی وخلاقیتهاست. علی رغم ضرورت این مقوله در اثر بخشی برنامه ها، اما هنوز هم به مدیریت دانش به طور جدی توجه نشده است.

فراست طلب بیان کرد: مدیریت دانش کارآمد، منجر به کاهش خطا و کاهش میزان آسیبهای احتمالی در زندان شده و سرعت حل مسائل و تصمیم گیریها را افزایش می‌دهد. در نظام مدیریت زندانها که دارای سابقه بهره گیری ازمدیریت دانش است، نیازمند این هستیم که دانش نیروی انسانی ارتقاء یابد. بنابراین کسب دانش، سازماندهی، انتقال و به اشتراک گذاشتن با همه کارکنان، هم چنین بروز رسانی آموخته ها آنها ، امری بسیار حیاتی و ضروری است.

مدیرکل زندانهای استان قزوین خارج شدن نیروی انسانی از چرخه دانش  شغلی را، چالش جدی برای هر سازمانی برشمردو گفت: مدیریت دانش به عنوان یکی از عوامل مهم در جهت تسهیم دانش بین افراد سازمان و هم چنین به عنوان عاملی برای افزایش آگاهی و دانش آنها می تواند سبب همکاری بیشتر اعضاء و به اشتراک گذاشتن تجربیات کارکنان شودو در نتیجه منجربه افزایش کارایی و اثربخشی سازمان گردد. تنها دراین صورت مدیریت دانش  استقرار یافته ودر نظام  زندانبانی پایدار خواهدشد.

وی تأکیدکرد:نظام مدیریت در زندان ها برای برای علم و دانش زندانبانی  ارزش قائل است و امروز در صدد است  با کسب اطلاعات، طراحی نقشه راه  واستفاده از نیروی متخصص وکارآمد به چشم انداز اهدف و رسالت های سازمانی دست یابد.

مدیرکل زندانهای استان قزوین در پایان بر ارتقاء سیستم آموزش مستمر، کارآمد و پویا تأکید و ابراز امیدواری کرد: با پیاده سازی زیرساخت های دانش در همه فرایندهای کاری، به سوی تبدیل شدن به یک سازمان دانش محور گام برداریم.

ضعف مدیریت ریسک در آتش‌سوزی پلاسکو و کروز/ پوشش بیمه ساختمان‌های بلند تدوین شد

خبرگزاری فارس: ضعف مدیریت ریسک در آتش‌سوزی پلاسکو و کروز/ پوشش بیمه ساختمان‌های بلند تدوین شد

رئیس انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه از پیشنهاد طرح جامع بیمه ساختمان‌های بلند به بیمه مرکزی خبر داد و گفت: در پی حادثه ساختمان پلاسکو این پیشنهاد تدوین و بر اساس آن پوشش بیمه ساختمان‌های بلند در بیمه مرکزی تدوین شد.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مسعود حجاریان در گردهمایی انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه اظهار داشت: هدف از تاسیس انجمن توسعه توان حرفه‌ای صنعت در حوزه منابع انسانی و فضای کسب و کار است.

وی با بیان این که در سال 95 در بهبود فضای کسب و کار نتوانستیم اقدام خاصی انجام دهیم، افزود: پس از حادثه پلاسکو طرح جامع بیمه ساختمان‌های بلند تهیه شد که مورد استقبال بیمه مرکزی قرار گرفت و بر این اساس پوشش بیمه‌ای برای آن تدوین شد.

حجاریان همچنین یادآور شد: در پی حادثه پلاسکو آتش نشانی اعلام کرد 18 بار نسبت به ایمنی ساختمان تذکر داده بود و از سال 91 گفته شده بود ساختمان شرایط بیمه شدن را ندارد.

وی ادامه داد: این ناامنی در فقط در ساختمان‌های ما نیست و در بسیاری از کارخانجات هم هست. الان می بینیم در پی آتش سوزی کروز تولید کارخانجات ایران خودرو، سایپا و شرکت‌های وابسته دچار مشکل و تولید روزانه 1500 دستگاه خودرو متوقف شده است.

حجاریان افزود: مدیریت ریسک شناسایی توقف کسب و کار و خسارت‌هایی که به جاهای مختلف می خورد هم هست و باید بتوانیم نظام مدیریت ریسک را به طور صحیح توسط مشاوران و استانداردها پیاده کنیم.

مدیرعامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه در ادامه گفت: از شرکت‌های بیمه خواسته‌ایم مدیریت ریسک خود را استاندارد کنند و هفت شرکت تا به حال مراجعه کرده و گواهی رتبه مدیریت ریسک را دریافت کرده‌اند.

وی همچنین با اشاره به تفاوت‌های اجرای حاکمیت شرکتی در بیمه و سایر شرکت‌ها افزود: توزیع منابع باید به گونه‌ای باشد که به طور عادلانه میان ذی نفعان بیمه اعم از سهامدار و بیمه‌گذار تقسیم شود.

سید مهدی علوی عضو هیات مدیره انجم صنعت بیمه نیر در این گردهمایی در واکنش به انتقادات رئیس کل بیمه مرکزی درباره نرخ شکنی بیمه‌ها گفت: مشکل نرخ در صنعت بیمه مربوط به مدیران و هیات مدیره نیست، بلکه ناشی از حضور سهامداران غیرمتخصص صنعت است که از سرمایه‌گذاری‌های دیگر خود سودهای کلانی برده‌اند و از بیمه هم همان انتظار را دارند.

وی افزود: ما شاهد بودیم در سال گذشته شبانه در یک شرکت مدیرعامل را تغییر دادند به این دلیل که سه صندلی هیات مدیره در اختیار یک سازمان بود.

علوی ادامه داد: ای کاش هیئت مدیره شرکت‌ها در برابر فشار سهامداران برای تولید حق بیمه بیشتر تمکین نکنند.

بکارگیری سیستم‌‌های اطلاعاتی و اتوماسیون فعالیت‌های سازمان، فرآیند‌هایی پرکار و مفید می‌باشند که همراه با مجموعه‌ای از ریسک‌ها و شرایط نامعین هستند. برای حل مجموعه مشکلاتی که مدیران پروژه‌‌های IT با آن مواجه می‌شوند بهتر است که از سیستم‌‌های مدیریت ریسک که در خود شامل مجموعه‌ای از فرآیند‌های سازمانی، استانداردها، نمونه‌‌های اسناد و رویه‌ها و روش‌هایی برای مدیریت ریسک می‌باشند استفاده کنند.

در روسیه با توجه به شکوفایی اقتصاد، آمادگی صرف هزینه‌‌های زیادی بر روی IT وجود دارد. هر روزه تعداد بیشتری از مدیران پروژه ضرورت به کارگیری سیستم‌‌های IT را درک می‌کنند که در این شرایط، ضرورت استفاده از مدیریت ریسک بیشتر ظاهر می‌گردد.

در سال‌های اخیر بسیاری از صنایع داخلی به صورت قابل‌ملاحظه‌ای رشد داشته‌اند برای مثال در صنایع هوایی، ماشین‌سازی، انرژی، بخش نفت و گاز، متالوژی و... بیشترین علاقه برای استفاده فعال IT مشاهده می‌شود. نکته شایان توجه این است که اکنون دیگر امکان سرمایه‌گذاری برای پروژه‌‌های بزرگ IT مختص شرکت‌های بزرگ نمی‌باشد. در بسیاری از شرکت‌ها متناوبا سهامداران عوض می‌شوند و با توجه به اینکه در بعضی مواقع مالکان شرکت‌ها را سرمایه‌گذاران اروپایی تشکیل می‌دهند، خیلی از شرکت‌ها به حیطه شرکت‌های تجاری صنعتی و گروه‌های صنعتی - مالی وارد شده‌اند. به این ترتیب مسائل جدید مدیریتی ظاهر گردید:‌گذار به سیستم جدید برنامه‌ریزی تجاری و گزارش‌دهی مالی، تامین شفافیت اطلاعات برای سرمایه‌گذاران، سهامداران و شرکا. به این ترتیب در مجموع می‌توان گفت که‌گذار به استاندارد‌های جدید مدیریت، به شرایط و چگونگی بازار کنونی پاسخ می‌دهد.

فرآیند مدیریت ریسک را می‌توان به طور مشخص، اقدامات حقیقی و لازم برای تحقق موفقیت‌آمیز پروژه‌‌های IT تعریف نمود. در شرایطی که بازار در حال توسعه می‌باشد و تقاضا برای خدمات IT وجود دارد، فروشندگان این خدمات باید کیفیت بالای این خدمات را از طریق کنترل و محاسبه ریسک‌های ممکن تامین کنند. موارد ذیل اشاره به ریسک‌هایی دارند که اغلب مانع از ایجاد پایه‌های لازم برای پیشرفت IT می‌شود:

عدم درک نقش سهامداران و جایگاه تکنولوژی اطلاعات، تردید در بازپرداخت پروژه‌‌های IT، درجه پایین آمادگی افراد برای استفاده از تکنولوژی‌های جدید و در مواردی نادر، زیربنای ضعیف. سیستم‌های اطلاعاتی جدید، مجموعه راه‌حل‌های جامع و ترکیبی و روش به کارگیری آن‌ها را ارائه می‌دهد که قاعدتا سرمایه‌گذاری قابل‌ملاحظه‌ای را از سوی شرکت‌ها می‌طلبد. سیستم‌های تکنولوژی اطلاعات، مجموعه کاملی از امکانات و وسایل برنامه‌ای و فنی می‌باشد که برای تجزیه و تحلیل، حفاظت و پردازش داده‌‌ها استفاده می‌شوند. ابزار تجزیه و تحلیل که جزو سیستم‌های IT می‌باشد، این امکان را می‌دهد که با سرعت بالایی حجم وسیعی از اطلاعات را پردازش نمود و بر اساس نتایج دریافتی، اقدامات اصلاحی را طبق شرایط معمول انجام داد.

سیستم‌های اطلاعاتی نوین، تاثیر زیادی بر روی فرآیند‌های شرکت‌ها دارد، بنابراین هر تغییری بر ساختار اطلاعاتی، تاثیری مستقیم یا جانبی بر روی همه فعالیت‌های شرکت می‌گذارد. چنین شرایطی تا حد زیادی تجزیه و تحلیل به کارگیری موثر IT را دشوار می‌سازد، چون خیلی دشوار است که تاثیر تکنولوژی اطلاعات را بر عملکرد شرکت به عنوان یک متغیر مستقل تفکیک نمود.

در ذیل به چند نمونه از موارد خاص که از دیدگاه نویسنده از مهم‌ترین عوامل بروز ریسک در تحقق پروژه‌‌های IT می‌باشد، اشاره می‌گردد:

  • عدم آمادگی ریاست برای اعمال تغییرات در فرآیند‌های تجاری شرکت و ساختار سازمانی؛
  • ذینفع نبودن مدیران بخش‌های اصلی؛
  • تغییر مدیر پروژه در خلال تحقق پروژه؛
  • عدم مهارت کافی مدیر پروژه؛
  • عدم وجود متدولوژی روشن و کامل این فرآیند.

با استناد به عوامل فوق، مدیریت ریسک پروژه برای به‌کارگیری سیستم‌های اطلاعاتی، نرم‌افزار، تکنولوژی حفاظت اطلاعات، تکنولوژی‌های شبکه‌ای که ارتباطات و سیستم‌های اطلاعاتی را تامین می‌نمایند باید تمام ریسک‌های ممکن را از پیش شناسایی کند و مجموعه اقداماتی را برای گریز از مشکلات جدی ناشی از آن‌ها در زمان تحقق پروژه در نظر گیرد.

موفقیت پروژه‌‌های IT به عوامل زیادی بستگی دارد، ولی از بین آن‌ها می‌توان به سه عامل اصلی، زمان، کیفیت و منابع اشاره نمود. مهم‌ترین وظیفه سرپرست پروژه IT با توجه به بودجه و زمان در نظر گرفته شده برای پروژه، تامین کیفیت مورد نظر به بهترین نحو ممکن است. به همین دلیل ریسک‌های اصلی که قاعدتا بر روی هر پروژه IT تاثیر می‌گذارند شامل عدم رعایت مدت زمان انجام پروژه، افزایش قیمت و عدم رعایت پارامتر‌های کیفیت هستند، ولی مهم‌ترین عامل بروز این ریسک‌ها به خصوص در پروژه‌‌های IT، آماده نبودن شرکت برای اجرای پروژه‌‌های مشابه می‌باشد.

وقتی در مورد اجرای پروژه‌‌های IT صحبت می‌شود لازم است این موضوع را خاطر نشان نمود که هر تکنولوژی جدیدی در شرایطی نامعین و تحت تاثیرات محیط اطراف تحقق می‌یابد. نداشتن تجربه پروژه‌‌های مشابه باعث ایجاد عدم قطعیت نسبت به انتخاب تکنولوژی جدید، تعیین و تعریف متد‌ها و ابزار لازم برای رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده می‌شود.

مدیریت ریسک در سازمان‌های نوین ترقی‌کننده، برنامه‌ریزی دقیق فرآیند‌ها می‌باشد. فرآیند مدیریت ریسک را نباید به عنوان وظیفه‌ای جداگانه در نظر گرفت، بلکه باید به عنوان بخشی از تغییر کل سیستم مدیریت در نظر گرفت. هدف مدیریت ریسک، افزایش اثربخشی و کارآیی کسب‌وکار شرکت بر اساس کنترل فعالیت‌های شرکت و حداکثر بازدهی از روش‌های مورد استفاده می‌باشد. مجموعه‌ای از روش‌ها وجود دارند که رویکرد‌های مختلفی را برای مدیریت ریسک پروژه ارائه می‌دهند. این بدان معنا است که فرآیند مدیریت ریسک به مقدار قابل‌ملاحظه‌ای به ویژگی‌های صنایع و جهت فعالیت شرکت بستگی دارد. کارشناسان اغلب روش‌های خاصی را برای مدیریت ریسک که مجموعه‌ای از چند روش می‌باشد، تدوین می‌نمایند. گسترش سریع تکنولوژی اطلاعات نیازمند توجهی خاص و تهیه و تدوین روش‌های خاص مدیریت ریسک می‌باشد که با بکارگیری و استفاده از تکنولوژی اطلاعات در شرکت ارتباط دارد.

در ذیل به 6 فرآیند اصلی مدیریت ریسک که می‌توان آن‌ها را در پروژه‌‌های IT به کار برد، اشاره می‌شود:

  1. برنامه‌ریزی مدیریت ریسک: انتخاب روش‌ها و برنامه‌ریزی فعالیت بر طبق مدیریت ریسک.

    این فرآیند شامل مدیریت ریسک پروژه، انتخاب متد‌های ارجح، منبع اطلاعات برای شناسایی ریسک‌ها و تکمیل فرآیند‌ها می‌باشد. طبق ارقام شرکت Accenture که به تحقق در زمینه پروژه‌‌ها در حیطه IT می‌پردازد، مراحل طراحی و برنامه‌ریزی اولیه پروژه، 90‌درصد از سودمندی را پی‌ریزی می‌کند. دقیقا در همین مرحله است که تاثیرات نادرست پی‌ریزی می‌شود مانند به‌هم خوردن زمان‌های در نظر گرفته شده، اختصاص بودجه غیرواقعی و کارکرد نامناسب و ضعیف. از نظر مشاوران و کارفرمایان در این شرایط مشکلات یکسان نیستند به همین خاطر منجر به روش‌های متفاوت مدیریت ریسک می‌شود که در مراحل اولیه برنامه‌ریزی می‌شود. به همین دلیل هر شرکت باید برنامه مدیریت ریسک خاص خود را طراحی نماید.

  2. شناسایی ریسک‌ها: تعیین ریسک‌هایی که قادر به تاثیر بر روی پروژه می‌باشند و مستند‌سازی مشخصات آن‌ها.

    شناسایی ریسک‌های پروژه IT شامل ارائه فهرستی از فاکتور‌های ریسک پروژه هستند که می‌توانند در اجرای پروژه، در مدت زمان در نظر گرفته شده، در قالب بودجه و کیفیت تعیین شده تاثیر بگذارند. برای شناسایی ریسک‌های پروژه نیاز به درک فرآیند‌ها و پروسه‌‌های کسب‌وکار که توسط IT حمایت می‌شود، شامل فرآیند‌های مدیریتی و تولیدی و ارتباط آن‌ها با جنبه‌‌های خارجی محیط اطراف است. تهیه فهرست اولیه ریسک‌ها، توسط خود شرکت یا توسط تحلیلگران ریسک انجام می‌شود. به عنوان راه‌های شناسایی ریسک‌ها می‌توان به روش‌های ذیل اشاره نمود: توفان مغزی، روش دلفی، روش مصاحبه، روش SWOT.

  3. تخمین کیفی ریسک: تجزیه و تحلیل کیفی ریسک و شرایط بروز آن‌ها با هدف تعیین تاثیرات در موفقیت پروژه.

    تخمین کیفی ریسک‌ها در مراحل تجزیه و تحلیل، برنامه‌ریزی و اجرا و پیاده‌سازی پروژه با محاسبه اطلاعات دریافتی صورت می‌گیرد. به عنوان منابع اطلاعاتی که برای تخمین ریسک‌های پروژه‌‌های IT در نظر گرفته می‌شوند، می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

    • زیرساخت اطلاعاتی برای تعیین ریسک‌های فنی و تکنولوژیکی؛
    • مقتضیات لازم برای امنیت داده‌‌ها برای تعیین ریسک‌های اطلاعاتی؛
    • ساختار سازمانی و برنامه رسمی شرکت برای ریسک‌های سازمانی؛
    • نقشه گروه‌های تکنولوژیکی برای تعیین ریسک‌های فنی-تولیدی؛
    • قرارداد‌های لازم برای تعیین ریسک‌های حقوقی و تجاری؛
  4. تخمین کمی ریسک: آنالیز کمی احتمال بروز و تاثیر ریسک‌ها بر روی پروژه.

    در هنگام تخمین کمی ریسک‌ها، مجموعه‌ای از اقدامات برای تعیین سطح هر یک از ریسک‌ها اجرا می‌شود که می‌توان آن‌ها را برای تخمین ریسک‌های پروژه IT به کار برد. روش تخمین احتمال ریسک، روشی است که با استفاده از احتمال آنالیز هر یک از ریسک‌ها بر اساس دو فاکتور صورت می‌گیرد: احتمال بروز ریسک و میزان تاثیرات آن.

  5. برنامه‌ریزی واکنش در برابر ریسک: تعیین فرآیند‌ها و روش‌های کاهش اثرات منفی ریسک و استفاده از امکانات ممکن. روش‌های مخصوص واکنش در برابر ریسک شامل روش‌های تکمیلی واکنش در برابر ریسک‌های IT می‌باشند:
    • روش جامع: لازم است که تمایلات و گرایش‌ها، استراتژی رشد و ترقی و عادات و فرهنگ کاربران درنظر گرفته شود.
    • ذینفع بودن: جلب نظر تمام استفاده‌کنندگان سیستم به سمت پروژه.
    • خرد کردن: تقسیم پروژه به مراحل هر چه کوچک‌تر یا به پروژه‌‌های کوچک‌تر با وظایف و اهداف جداگانه که منطبق با برنامه پروژه می‌باشند. پیشنهاد می‌شود که تحقق و عملی‌سازی پروژه به صورت مرحله به مرحله انجام شود – از سیستم اولیه تا سیستم نهایی و از هسته با حداقل توابع تا مدل کامل.
    • جداسازی: در پروژه باید دو بخش وجود داشته باشد: یک بخش درباره کیفیت پاسخ می‌دهد و بخش دیگر درباره مدت زمان و مبلغ قرارداد پاسخ می‌دهد.

    در ارتباط با برنامه واکنش در برابر ریسک پروژه‌‌های IT تصمیمی در ارتباط با اجرا یا عدم قبول اقدامات مخالف ریسک اتخاذ می‌گردد.

  6. نظارت و کنترل ریسک‌ها: نظارت بر روی ریسک‌ها شامل تعیین ریسک‌های باقیمانده، تکمیل برنامه مدیریت ریسک پروژه و تخمین بازدهی اثرات در ارتباط با حداقل‌سازی ریسک‌ها است. انجام و اجرای نظارت و کنترل ریسک‌ها ممکن است باعث انتخاب استراتژی‌های دیگر، اقدامات اصلاحی و برنامه‌ریزی مجدد پروژه شود. برای اجرای موثر برنامه مدیریت ریسک، باید بین مدیر پروژه و افراد مدیریت ریسک همکاری متقابل دائم وجود داشته باشد.

مدیریت دانش در سازمان‌ها

 

مدیریت دانش در سازمان‌ها
مقالهء حاضر حاوی مباحثی دربارهء این است که چگونه می‌توان فرآیند مدیریت دانش را به فعالیتهایی در زمینهء ایجاد دانش، اعتبار بخشی به دانش، نمایش و عرضهء دانش، اشاعهء دانش و فعالیتهای بهره‌گیری از آن تقسیم‌بندی نمود. سازمان‌ها به منظور استفاده از دانش باید به سرعت در فعالیت‌های مربوط به مدیریت دانش موازنه ایجاد کنند. عموماً برقراری چنین موازنه‌ای نیازمند ایجاد تغییرات در فرهنگ سازمانی، فناوری‌ها و فنون است. برخی از سازمانها بر این باورند که با تمرکز صرف بر افراد، فناوری و فنون می‌توان دانش را مدیریت کرد. تمرکز صرف بر این سه عامل به ادامه فعالیت‌های رقابتی سازمان‌ها کمک نمی‌کند بلکه تعامل بین این‌ها است که به شکل مؤثری سازمان را در زمینهء مدیریت دانش خود توانمند می‌سازد. با ایجاد یک محیط کاری پویا و آموزنده سازمان‌ها می‌تواند پیشرفت‌های رقابتی‌شان را حفظ کنند.
● مقدمه
در سالهای اخیر «مدیریت دانش» به یک موضوع مهم و حیاتی مورد بحث در متون تجاری تبدیل شده است. جوامع علمی و تجاری هر دو بر این باورند که سازمانهای با قدرت دانش می‌توانند برتری‌های بلندمدت خود را در عرصه‌های رقابتی حفظ کنند.
منابع نقد و بررسی و چشم‌اندازهای رقابتی سازمان‌ها نشان دهندهء تأثیرات این دیدگاه در عرصه‌های استراتژیک سازمان‌های تجاری است. (نلسون و وینتر، ۱۹۸۲) اگرچه مدیریت، آگاهی از پتانسیل‌های منابع دانش است، اما هنوز اتفاق نظری دربارهء ویژگیهای این دانش و روشهای بهره‌گیری از آن وجود ندارد. محققین و دانشگاهیان دیدگاه متفاوتی در خصوص مدیریت دانش اتخاذ کرده و گستره‌ای از راه‌حل‌های فناوری تا مجموعه‌ای از دستورات عملی را در نظر دارند. به عنوان مثال اکثر مدیران تجاری، قابلیتهای کامپیوترها و فناوری‌های ارتباطی را در مدیریت دانش باور دارند، این افراد استدلال می‌کنند که فناوری اطلاعات می‌تواند از انبوه اطلاعات ذخیره شده در منابع قدیمی مانند مراکز فروش، کارت‌های اعتباری مشتریان، فروشهای تبلیغاتی و اطلاعات مربوط به تخفیف‌های مقطعی، «دانش» فراهم آورد. یا برخی دیگر بر این باورند که «دانش» در ذهن انسانها است و آموزش کارکنان و انگیزهء عوامل کلیدی مدیریت آن به شمار می‌روند.
مؤلف در این مقاله دیدگاه مبسوطی به مقولهء دانش داشته و بیان می‌دارد که تعریف مدیریت دانش صرفاً از منظر فناوری یا سیستم‌های اجتماعی، سبب انحراف به سمت یک دیدگاه و غفلت از دیگری است. همانگونه که در ادامه بحث به آن پرداخته خواهد شد، سیستم‌های اجتماعی و فناوری در مدیریت دانش به یک اندازه مهم هستند. تبدیل داده و اطلاعات به یکدیگر به واسطه فناوری اطلاعات صورت می‌گیرد ولی فناوری اطلاعات گزینه ناتوانی برای تبدیل «اطلاعات» به «دانش» است. عوامل اجتماعی، «دانش» و «اطلاعات» را بهتر به یکدیگر تبدیل می‌کنند اما همین عوامل در تبدیل «داده» به «اطلاعات» کند هستند. این یکی از دلایلی است که ما اعتقاد داریم مدیریت دانش از طریق بهینه‌سازی دو عامل زیر سیستم‌های اجتماعی و فناوری بهتر انجام می‌شود. ریشه‌های این دیدگاه را می‌توان در چشم‌اندازهای اجتماعی- فناوری سازمان یافت. (امری، ۱۹۵۹؛ تریست و بامفورس، ۱۹۵۱)
پژوهشگرانی موفقیتهای شرکتهایی چون Hewlett-Packard, ۳M, Xerox, Scandia AFS, Buck man Laboratories را نتیجه پروژه‌های مدیریت دانش می‌دانند؛ اما به روشنی اصول و فرآیندهای مربوط به مدیریت دانش را تشریح نمی‌کنند. در این مقاله مفهوم مدیریت دانش بیان شده و نشان داده می‌شود که چرا سیستم‌های اجتماعی و فناوری در ارتباط با مدیریت دانش از نقشی حیاتی برخوردار هستند.

 

20 درصد تخفیف، خرید نرم افزار مدیریت دانش نادین  (اطلاع رسانی تبلیغی)

 

جهت خرید نرم افزار مدیریت دانش نادین و یا کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان نیرو گستر نادین در واحد فروش تماس حاصل نمایید و ازاین تخفیف ویژه بهره مند شوید.

سیستمهای تخصصی نادین

  • طراحی و پیاده سازی سیستم های سفارشی برنامه ریزی تولید (MPS / Master Production schedule)
  • توقفات و محاسبات ظرفیت ماشین و گلو گاه های تولید
  • طراحی و پیاده سازی سیستم های سفارشی برنامه ریزی مواد (Material Requirement Planning)
  • محاسبه ذخیره احتیاطی،زمان و مقدار بهینه سفارش، نقطه سفارش و ...
  • ثبت سفارش خودکار کالا برای واحد بازرگانی
  • طراحی و پیاده سازی سیستم های تولید
    • گزارشات بالانس
    • گزارشات کنترل مصرف
    • گزارشات تغذیه خط
    • کنترل فرآیند و گزارشات ضایعات (PPM و ...)
    • گزارشات راندمان تولید (ماشین، ایستگاه، نیروی انسانی)
  • ردیابی محصول و مواد در خط تولید
  • امکان استفاده از بارکد و RFID  در ردیابی محصول

S5 Box

Login

Register